پژوهش برای دنیایی بهتر
پژوهش برای دنیایی بهتر

پژوهش برای دنیایی بهتر

روباتی که با مغز هدایت می‌شود

محققان قصد دارند نورون‌های کشت داده شده
مغز انسان را به روباتی اتصال دهند تا روبات
تحت فرمان سلول‌های مغزی انسان درآید و بتواند
جنبه‌های مختلف این سلول‌ها را مورد بررسی
 قرار داد. این پروژه در حال حاضر با کمک گرفتن
از سلول‌های مغز موش .....

محققان قصد دارند نورون‌های کشت داده شده مغز انسان را به روباتی اتصال دهند تا روبات تحت فرمان سلول‌های مغزی انسان درآید و بتواند جنبه‌های مختلف این سلول‌ها را مورد بررسی قرار داد. این پروژه در حال حاضر با کمک گرفتن از سلول‌های مغز موش با موفقیت در حال اجرا است.

در حدود سیصد هزار نورون موش در مایعی مغذی کشت داده شده و فعالیت‌های الکتریکی آنها باعث اتصال سلول‌های مغزی به حسگرهای روبات می‌شوند. این نورون‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند روبات را در میان محدوده کوچکی به حرکت درآورند.

به عقیده محققان، کشت نورون‌ها به منظور شبیه‌سازی فعالیت‌های مغزی می‌تواند درک بشر را از وضعیت‌های نورونی و عصبی خاص مانند صرع بهبود دهد. یکی از آنها پدیده انفجاری است، وقتی‌که تعداد زیادی از نورون‌ها فعالیت هماهنگی را انجام می‌دهند و پالس الکتریکی به وجود می‌آورند که بسیار به آن‌چه هنگام حملات صرعی رخ می‌دهد، شباهت دارد. در صورتی که بتوان این رفتار نورون‌ها را با کمک تغییرات شیمیایی تصحیح کرد، می‌توان به درمان قابل قبولی برای صرع دست یافت.

به منظور افزایش قابلیت‌های این سیستم برای مطالعه بر روی بیماری‌های انسانی، کشتی از نورون‌های انسانی پس از اتمام آزمایش‌ها بر روی روبات با مغز موش‌ها به روبات اتصال داده خواهد شد. این اولین آزمایشی خواهد بود که در آن از سلول‌های مغز انسان برای حرکت دادن یک روبات استفاده می‌شود. به گزارش نیوساینتیست، یکی از اهداف مهم چنین آزمایشی تحقیق درباره تفاوت‌های رفتاری روبات‌ها با مغز موش و انسان است تا محققان بتوانند جنبه‌های مختلفی مانند حافظه و یادگیری در هر دو نوع نورون را مورد مطالعه قرار دهند.

نظرات 1 + ارسال نظر
ج.سیدنژاد پنج‌شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 21:54 http://www.solids.blogfa.com

سلام و عرض ارادت به دکتر رحانپور
چه عجب یادی از ویلاگتون کردید
مقاله ربات قشنگ بود ازتون ممنونم
منتظر مطالب قشنگ بیشتر شما هستیم

باتشکر - ج.سیدنژاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد